Viedenská rada pre cestovný ruch sa rozhodla založiť účet na OnlyFans – jedinej sociálnej sieti, ktorá umožňuje zobrazenie nahoty. Ide o protest proti prebiehajúcej cenzúre umenia na iných sociálnych sieťach, ktoré mnohé diela zo svojich stránok zmazali.
Zmazaná bola aj fotka 25-tisíc ročnej Venuše
V júli bol zablokovaný účet múzea Albertina na sociálnej sieti TikTok, kvôli zobrazovaniu diel japonského fotografa Nobuyoshiho Arakiho, ktoré ukazovali zahalené ženské prsia. V roku 2019 sa odohral podobný incident, kedy sa Instagram rozhodol, že obraz Petera Paula Rubensa porušuje pravidlá komunity, ktoré zakazujú akékoľvek zobrazenie nahoty. A to dokonca aj tie, ktoré majú umeleckú alebo kreatívnu povahu.
V roku 2018 bola platformou Facebook odstránená fotografia Prírodovedného múzea, ktorá zobrazovala 25-tisíc rokov starú figúrku Venuše z Willendorfu, bola totiž považovaná za pornografickú.
Leopoldovo múzeum sa snažilo propagovať zbierku aktov od expresionistu Egona Schieleho, pričom regulátory reklamy ich zakázali zobrazovať v kampani mestského turizmu v roku 2018.
Video s obrazom Liebespaar od Kolomana Mosera, ktoré bolo vyrobené pri príležitosti 20. výročia Leopoldovho múzea odmietli obe platformy – Facebook aj Instagram – pretože ho vyhodnotili ako „potenciálne pornografické“.
Mesto chce OF účtom prilákať turistov
Hovorkyňa viedenskej turistickej rady Helena Hartlauerová uviedla, že pre mesto a kultúrne inštitúcie je takmer nemožné používať nahé umelecké diela ako propagačné materiály. Ako príklad uviedla súčasnú výstavu múzea Albertina od talianskeho umelca Amedea Modiglianiho, ktorého diela sú príliš explicitné na to, aby boli vôbec propagované.
Prví predplatitelia viedenského OnlyFans účtu dostanú buď viedenskú mestskú kartu alebo vstupný lístok na osobné prezretie jedného z umeleckých diel.
Mesto sa usiluje o propagáciu Viedne ako turistickej destinácie, pretože rakúska vláda zmiernila obmedzenia pre cudzincov. Príchody turistov do mesta klesli v roku 2020 o 78,4% v porovnaní s rokom 2019, pričom počas niektorých mesiacov bol počet návštevníkov takmer nulový.
Kampaň má zvýšiť aj povedomie o cenzúre umenia
Nová kampaň na OnlyFans však nemá slúžiť len ako lákadlo pre turistov, ale má aj zvýšiť povedomie o štandardoch súvisiacich s cenzúrou, v rámci ktorých súčasní umelci pracujú.
Instagram si spolu s materskou spoločnosťou Facebook zachoval svoju veľmi prísnu politiku bez nahoty, a to aj napriek dlhoročnej kritike, ktorej čelia. V júli tohto roku dokonca umelci protestovali proti týmto pravidlám používaním hashtagu #FixTheAlgorithm.